Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

Το τρένο της ΔΕΗ στο Αλιβέρι

Με αυτή την ανάρτηση, εγκαινιάζω τη νέα κατηγορία αναρτήσεων του ιστολογίου μου, με τίτλο "Σιδηρόδρομοι Ελλάδος". Αφορμή για τη δημιουργία αυτή της κατηγορίας αποτέλεσαν τα σχέδια της τωρινής κυβέρνησης για την εξυγίανση του υπερχρεωμένου ΟΣΕ και η ανάγκη για την προβολή ενός μέσου μεταφοράς, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως πολύ ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον. Καλή επιτυχία... Ας αρχίσουμε...

ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΤΗΣ ΔΕΗ ΣΤΟ ΑΛΙΒΕΡΙ
Το σιδηροδρομικό δίκτυο αυτό, μήκους 22 χιλιομέτρων μετρικού εύρους, κατασκεύασε τη δεκαετία του 1950 η νεοσύστατη τότε ΔΕΗ. Βόρεια της πόλης του Αλιβερίου, στην περιοχή Μπρινιάς, υπήρχαν μεγάλα κοιτάσματα λιγνίτη. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Αλιβέρι έγινε η πρώτη σοβαρή προσπάθεια εκμετάλλευσης λιγνίτη πανελλαδικά, γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα, όμως μια μεγάλη πλημμύρα κατέστρεψε τις τότε εγκαταστάσεις. Το 1950 ανέλαβε τη διοίκηση του ορυχείου η ΔΕΗ. Ο γερμανικός οίκος Χόλτσμαν ανέλαβε την κατασκευή των εγκαταστάσεων και της σιδηροδρομικής γραμμής το 1951. Οι Γερμανοί παρέδωσαν επίσης 2 ατμομηχανές Jung. Το έργο του σιδηροδρόμου ήταν να μεταφέρει τον "πολύτιμο" λιγνίτη από το ορυχείο του Μπρινιά στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στον Κάραβο, επίνειο του Αλιβέριου, αλλά και να μεταφέρει την τέφρα που προέκυπτε από την καύση του λιγνίτη σε ειδικό χώρο εναπόθεσης. Το εργοστάσιο της ΔΕΗ ήταν το πρώτο που κατασκευάστηκε πανελλαδικά και από το Αλιβέρι ξεκίνησε ο εξηλεκτρισμός της χώρας. Το τρένο έγινε σιγά σιγά μέρος της ζωής των ανθρώπων. Σε κάποια σημεία, όπως στον κεντρικό δρόμο και στη διασταύρωση του δρόμου που ενώνει το Αλιβέρι με τον Κάραβο, υπήρχαν φυλασσόμενες σιδηροδρομικές διαβάσεις με μπάρες και φύλακα. Στο σημείο της διακλάδωσης για το χώρο εναπόθεσης της στάχτης, υπήρχε γέφυρα, η οποία σήμερα δεν υπάρχει καθώς καταστράφηκε από τα νερά του χειμάρρου. Από το 1968 μέχρι και το 1980, ημερομηνία τερματισμού της λειτουργίας του τρένου, οι ατμομηχανές Jung αντικαταστάθηκαν από 4 Ιαπωνικές ντιζελάμαξες Nippon Sharryo. Οι 3 από αυτές βρίσκονται παροπλισμένες στο ορυχείο, ενώ η τέταρτη συνεχίζει να εργάζεται χωρίς πρόβλημα από το 2000 στο μετρικό δίκτυο της Θεσσαλίας. Το 1980, λόγω μείωσης των κοιτασμάτων, τερματίστηκε η λειτουργία του τρένου και το 1990 οι γραμμές αποξηλώθηκαν στο μεγαλύτερο μήκος τους. Οι παλιές μονάδες του εργοστασίου έκλεισαν, και οι μονάδες 3 και 4, που κατασκευάστηκαν επί Χούντας, άρχισαν να δουλεύουν με πετρέλαιο. Σήμερα βρίσκονται σε ψυχρή εφεδρεία και κατασκευάζεται εργοστάσιο φυσικού αερίου. Το ορυχείο εγκαταλείφθηκε στην τύχη του και σήμερα λειτουργεί ως αποθήκη σιδηροκατασκευών της ΔΕΗ. Σε υπαίθριο χώρο των ορυχείων βρίσκονται και οι παλιές ατμομηχανές, που είναι σε άθλια κατάσταση. Σιδηροδρομική γραμμή έχει απομείνει μόνο στη περιοχή "Στενό". Στο μέρος όπου υπήρχε διπλή χάραξη, βρίσκεται τώρα ο περιφερειακός δρόμος. Στο ορυχείο έχει δημιουργηθεί ένα μικρό μουσείο.

Χάρτης του σιδηροδρομικού δικτύου. (Από τη Wikipedia. Η μετάφραση έγινε από εμένα)


















Συρμός στο μέρος που τώρα εκτείνεται ο περιφερειακός δρόμος.














Σας θυμίζει κάτι αυτό το γραμματόσημο;;;; (Από τη σειρά των ΕΛΤΑ "Ο εξηλεκτρισμός της Ελλάδος")











Πηγές

  1. Περιοδικό "Φίλων του Σιδηροδρόμου" "ΣΙΔΗΡΟΤΡΟΧΙΑ"
  2. Πηγή χάρτη: Βικιπαίδεια

Υλικό

  1. Εικόνες των τρένων θα βρείτε στη Βικιπαίδεια ΕΔΩ.
  2. Δείτε το βίντεο αφιέρωμα που είχα κάνει για το λιγνιτωρυχείο Αλιβερίου ΕΔΩ.

1 σχόλιο:

  1. Τι ωραιο και σπουδαιο θα ηταν, να ξαναφτιαχνοταν η γραμμη Αλιβεριου Καραβου, και να εξηπηρετουσε την κοσμο το τραινο

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εδώ μπορείτε να γράφετε τα σχόλιά σας.